zondag 12 april 2015

Recept: Frambozencake

Afgelopen weekend hadden mijn vriend en ik zin om wat te bakken. Hier kwamen we alleen wel zondag achter, dus we moesten het doen met de producten die we in huis hadden. We kwamen een pak cake tegen in de kast en een zakje frambozen in de vriezer. Uiteindelijk kwam daar een heerlijke frambozencake uit. Benieuwd? Lees dan even verder.

Ingrediënten voor de cake
 
- Honig Boerencake Mix
- 4 Eieren
- 200 gram margarine/roomboter
- Bakje Frambozen
 
 
Ingrediënten voor de topping
 
- 3/4e bakje mascarpone
- 2 eetlepels suiker
- een scheutje honing
- een paar druppels vanille extract
- een handje frambozen
- 1 gelatine blaadje
 
 
Bereiding van de cake


 
  1. Verwarm de oven voor op 160 graden.
  2. Vet de cakevorm in.
  3. Klop in de beslagkom de boter tot een romige massa.
  4. Vervolgens voeg je de cakemix en eieren toe en klopt dit tot een geheel.
  5. De frambozen heb ik een beetje laten ontdooien.
  6. Een deel van de cakemix doe ik in de vorm. Vervolgens doe ik de frambozen eroverheen, weer een laagje cakemix en de rest van de frambozen.
  7. Dit bak je ongeveer 50-60 minuten in de oven.
Het maken van de cake zelf is echt erg gemakkelijk. Binnen no-time heb je het beslag gemaakt en kan je de cake de oven in schuiven. Ik heb de frambozen expres niet aan het mengsel toegevoegd, omdat ik bang was dat je ze dan helemaal kapot maakt. Door de luchtige cake zakken de frambozen uiteindelijk toch in de cake en is er aan de bovenkant niets te zien van de frambozen.
 
De cake zelf is al super lekker, maar mijn vriend kwam op het idee om er nog een topping bij te maken. Dit lijkt veel werk, maar ook dit is snel gedaan.
 
 
Bereiding van de topping
 
 
 
  1. Als eerste doe je een handje frambozen in een pannetje op het vuur. Deze laat je zacht worden, tot een soort van papje.
  2. Vervolgens doe je er twee eetlepels suiker bij. Dit is geheel naar eigen smaak dus proef zelf tussentijds wel even.
  3. Om de wat zuurdere smaak van de framboos wat verder naar de achtergrond te brengen voegden we ook nog een scheutje honing en een aantal druppels vanille extract.
  4. Week een velletje gelatine in water, knijp deze goed uit en voeg deze toe aan het frambozenmengsel.
  5. Haal het sausje van het vuur af en laat deze wat afkoelen.
  6. Je kunt de pitjes erin laten, maar ons leek het lekkerder om een gehele gladde topping te hebben. Daarom hebben we de saus gezeefd.
  7. Als het frambozensausje wat is afgekoeld schep je de mascarpone er voorzichtig doorheen.
  8. Dit geheel laat je in de koelkast verder afkoelen.

Let er wel op dat je cake goed is afgekoeld op het moment dat je de topping erop wilt smeren. De mascarpone smelt namelijk redelijk snel en het is natuurlijk wel de bedoeling dat de topping erop blijft zitten.

 
Het uiteindelijke resultaat is een schattige roze frambozencake. De cake is veel lekkerder dan ik gedacht had. Voor een spontaan verzinsel is verassend goed uitgepakt. Dit is zeker een recept wat ik nog veel vaker zal maken, het is namelijk echt super lekker!
 
Eet jij je cake het liefste naturel of heb je liever een variantie daarop?
 
 
 
~Liefs Sandra
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd neemt om een reactie achter te laten. Elke reactie lees ik met erg veel plezier!