zaterdag 23 mei 2015

3x BOEKREVIEW: De Zoon, Voorbedacht, Slaap

Van de zomer las ik enorm veel boeken. Nu ik weer aan het werk was vergat ik dat weer een beetje, totdat ik mijn e-reader weer tegen kwam. Ik begon weer met lezen en verslond boek na boek. Vandaag een review van drie boeken die ik onlangs gelezen heb. Benieuwd? Lees dan even verder.
Slaap - Lars Kepler
Het boek gaat over een seriemoordenaar, Jurek Walter, die al een tijd is opgesloten in een psychologische inrichting. Iedereen is bang voor hem, zelfs nu hij achter slot en grendel zit. Op een avond word een slachtoffer van hem na jaren terug gevonden. Hij blijkt springlevend te zijn. Hij is al die jaren vastgehouden door 'de zandman'. Hij weet niet waar hij was, hoe die man eruit zag en wat er nu eigenlijk gebeurd is in de afgelopen tien jaar. Wel weet hij dat zijn zusje nog leeft. Beide zijn ze ernstig ziek door de bizarre omstandigheden en hebben niet lang meer te leven als ze niet op tijd behandeld worden. Iemand moet Jurek Walter zijn vertrouwen winnen en hem aan de praat zien te krijgen. Inspecteur Sage Bauer infiltreert in de psychiatrische kliniek, maar lukt het haar informatie los te krijgen en zullen ze op tijd zijn?

Halverwege het boek kwam ik erachter dat dit het vierde boek is uit een serie van 5. Ik baalde wel een beetje dat ik de andere boeken niet had gelezen, maar vond het ook niks om na dit boek de andere vier delen ook nog eens te lezen, omdat er toch wel veel wordt vertelt over het verleden. Ondanks dat ik de andere delen niet gelezen heb, was het helemaal niet lastig om dit boek te lezen. Ze nemen je helemaal mee en je hebt niet het idee dat je dingen mist of dat het echt een duidelijk vervolg is op andere boeken. Het boek was vanaf het begin tot het eind erg spannend. Het is wel een wat complex verhaal, ondanks dat leest het erg gemakkelijk weg.


De zoon - Jo Nesbo

Sonny is een gevangene die de zonde van andere gevangenen vergeeft en vrijwillig de straf op zich neemt van andere die ongestraft willen blijven in ruil voor een zakje coke. Hij houdt zich op de achtergrond en zorgt nooit voor gedoe. Op een dag tijdens een biecht krijgt hij te horen dat zijn vader, waarvan iedereen dacht dat hij zelfmoord had gepleegd omdat ze erachter kwamen dat hij corrupt was, niet vrijwillig een eind aan zijn leven heeft gemaakt. Sonny ontsnapt uit de gevangenis en gaat op zoek naar de waarheid. Inspecteur Simon Kemfas, een vriend van Sonny's vader, heeft zich nooit neergelegd bij de dood van zijn vriend en gaat achter Sonny aan om ook achter de waarheid te komen en diegene voor eens en voor altijd te straffen.

Het was een leuk en spannend boek om te lezen. Een boek dat je niet weg wilt leggen, maar wel redelijk lastig om te lezen is. Aan het begin komen ze met heel veel informatie en aan een lijst met personages komt bijna geen eind. Zo is het erg lastig om te onthouden wat bij wie past. Het is dus geen boek wat je in verschillende delen leest met grote tijdpauzes ertussen. Het boek heeft op het eind een verassende wending. Het boek is zo geschreven dat het wel constant spannend is en er steeds dingen gebeuren die je niet verwacht. Het is een goed boek, maar je moet er wel even goed voor gaan zitten.

Voorbedacht - Loes den Hollander

Marjon is de moeder van Carice. Een peuter van drie jaar die vermist is. Ze is met haar vader op bezoek gegaan bij oma en sindsdien ontbreekt elk spoor van vader en dochter. Marjon is enorm in paniek en is radeloos. Carice is het enige waar ze voor leeft. Marjon is een aantal jaar samen geweest met Phillipe, de vader van Carice, maar uiteindelijk zijn ze uit elkaar gegaan. De tijd tikt door en Carice is nog steeds vermist. Marjon komt erachter hoe weinig ze eigenlijk weet van de man waar ze toch een aantal jaar mee heeft doorgebracht. Ze is doodsbang voor het slechte telefoontje, maar geeft de hoop niet op. Zal ze ooit nog herenigd worden met haar dochtertje?

Voorbedacht is een heel aangrijpend en spannend boek. Het is mooi geschreven en het voelt net alsof je het zelf overkomt. Het is een boek dat verdeeld is in allemaal verschillende kleine hoofdstukjes en is geschreven vanuit het oogpunt van zowel Marjon als Phillipe. De spanning bouwt steeds langzamer op, totdat uiteindelijk plots en redelijk onverwacht meer bekend wordt over Carice. Je verwacht iets spannends en juist dat punt is voor mijn gevoel niet erg uitgebreid uitgewerkt, waardoor ik een beetje teleurgesteld was en ik me er echt toe moest zetten om het boek verder uit te lezen. In de laatste bladzijden van het boek komen er nog wel veel nieuwe feiten aan het licht, maar dat is nadat de teleurstelling al een beetje was toegeslagen. Het boek zelf vond ik erg leuk om te lezen, maar persoonlijk vind ik het einde een beetje tegen vallen.


Dit waren de drie boeken die ik afgelopen tijd heb gelezen. Mijn absolute favoriet is Slaap. Wat een geweldig boek is dat zeg. Ik kende Lars Kepler nog niet, maar ik ga zeker meer van zijn boeken lezen.

Welk boek mag ik ook zeker niet missen?



~Liefs Sandra

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd neemt om een reactie achter te laten. Elke reactie lees ik met erg veel plezier!