woensdag 31 december 2014

Terugblik doelen 2014

 
 
Aan het eind van vorig jaar besloot ik om mezelf een paar doelen voor te leggen voor het jaar 2014. Normaal gesproken stel ik mezelf wel doelen, maar komt daar niet zoveel van terecht. Het leek me leuk om een jaar nadat ik die doelen opgesteld had, terug te kijken naar mijn doelen en kijken welke ik wel en welke ik niet gehaald had. Om mezelf eraan te blijven herinneren bekeek ik een half jaar na het stellen van deze doelen de voortgang. Vandaag is het de laatste dag van het jaar. Het is dus tijd om de balans op te maken. Benieuwd? Lees dan even verder.

Voor het jaar 2014 heb ik mezelf de volgende doelen gesteld:

1. 120 volgers op Bloglovin halen.
 
Eind 2013 Momenteel zit ik aan de 60 volgers waar ik heel erg trots op ben. Ik vind het altijd erg leuk om te zien dat er weer nieuwe volgers bij gekomen. Om mezelf uit te dagen heb ik dus als doel gesteld dat ik aan het eind van 2014 120 volgers heb. Het dubbele dus! Dat is een hele uitdaging en ik zal dus met kwalitatief hele goede artikelen moeten komen om mijn doel te bereiken.
 
Juni 2014 Op dit moment heb ik 85 volgers op Bloglovin'. Of ik de 120 volgers haal betwijfel ik, maar ik ben er zo trots op dat er al zoveel mensen zijn die mijn blog volgen en allemaal lieve reacties achter laten. Ik schrijf nog steeds mijn artikelen met onwijs veel plezier!

December 2014 Dit doel heb ik niet gehaald. Op dit moment heb ik 102 volgers op Bloglovin'. Ik ben enorm blij met dit aantal. Ik vind het zo onwijs gaaf dat er zoveel mensen zijn die mijn blog lezen. Daarvoor doe ik het natuurlijk. Ik hoop jullie ook allemaal in 2015 weer terug te zien!


2. Mijn propedeuse halen in 1 jaar.
 
Eind 2013 Zoals jullie misschien wel weten zit ik in mijn eerste jaar op het HBO. Ik wil hierna heel erg graag de duale versie doen van mijn opleiding, maar dat betekent dat ik al mijn studiepunten in 1 jaar moet halen. Hier ga ik me enorm voor inzetten. Ik zit al op 1/4e.
 
Juni 2014 Ik ben nog maar 1 studiepunt verwijdert van mijn propedeuse. Dit gaat dus zeker lukken!

December 2014 Dit doel heb ik ook ruim gehaald. Al mijn punten voor mijn propedeuse heb ik binnen. Ik heb zelfs geen enkele herkansing nodig gehad.


3. Elke dag een artikel plaatsen op mijn blog.
 
Eind 2013 Tot nu toe komt er elke dag een artikel online behalve op zondag. Ik ga de druk wat meer opvoeren en ga proberen elke dag een artikel online te zetten.
 
Juni 2014 Ik heb een tijdje flink geschommeld. De ene week lukte het gemakkelijk om 7 artikelen te plaatsten en de andere week ging het echt niet i.v.m school. Nu ben ik zo goed als klaar met school, dus dit zal me vast gaan lukken.
 
December 2014 Dit is helaas niet zo goed gegaan. Het ging met ups en downs. Aan dit punt ga ik in het nieuwe jaar zeker werken.

4. Huiswerk goed bijhouden.
 
Eind 2013 Dit wordt een van de lastigste doelen. Ik blijf dit elk jaar roepen, maar tot nu toe is er nog niet zoveel van terecht gekomen. Omdat ik mijn P in 1 jaar wil halen zal ik echt mijn best moeten doen.
 
Juni 2014 Dit blijft altijd een puntje. Ik beloof het mezelf elk jaar weer en elke jaar komt er minder van terecht dan gehoopt. Echt heel goed heb ik het niet bijgehouden, maar als ik kijk naar mijn cijferlijst, dan mag ik er trots op zijn.

December 2014 Dit is ook goed gegaan. Vooral de laatste blokken merk ik dat ik zelf ook een stuk meer rust krijg doordat ik alles niet op het laatste moment hoef te doen. Voor dit schooljaar hoef ik nog maar een week naar school, maar volgend schooljaar ga ik mezelf hier zeker weer aan houden.


5. Minimaal 1x per maand echt iets leuks gaan doen.
 
Eind 2013 Ik merk dat ik de laatste tijd vaak thuis zit en niet zoveel onderneem. Wel gezellig met vriendinnen of mijn vriend op de bank, maar echt leuke dingen doen schiet er vaak bij in.
 
Juni 2014 Om eerlijk te zijn is dit er wel een aantal keer bij ingeschoten. Vaak ging het gewoon niet met school erbij, maar nu ik (zo goed als) vakantie heb ga ik zeker meer genieten. Dat begint vanavond al, want ik ga naar Guus Meeuwis!!!

December 2014 Of ik nou precies elke maand wat leuks heb gedaan weet ik niet, maar ik heb wel regelmatig leuke uitstapjes gemaakt. Ik heb in ieder geval meer leuke dingen gedaan dan vorig jaar.


6. Minimaal 2 dagen vooruit werken voor mijn blog.
 
Eind 2013 Heel vaak heb ik dat ik op het laatste moment nog een artikel moet schrijven of dat ik opeens ergens naartoe moet en ik nog geen artikel heb voor die dag (erna). Dit is altijd een groot gestress omdat ik wel een artikel wil plaatsen. Als ik twee dagen vooruit werk heb ik speling en is er niks aan de hand als ik een dag geen artikel kan schrijven.
 
Juni 2014 Op het moment dat ik dit artikel schrijf staan er 9 artikelen al klaar. Overduidelijk gehaald toch? Nu dit vol blijven houden.

December 2014 Ook dit ging soms heel goed en soms een stuk minder. Al merkte ik wel dat het me echt goed deed als ik wist dat er een aantal artikelen al klaar stonden.


7. Minimaal 1,5e liter water per dag drinken.
 
Eind 2013 Alweer een tijdje geleden schreef ik een artikel over water drinken waarin ik elke dag voor mezelf zou bijhouden hoeveel ik dronk en na ongeveer 3 weken zou ik het resultaat laten zien. Ik merkte dat mijn gezicht heel erg opknapte, maar voordat ik foto's wilde maken werd ik ongesteld en zag je geen verschil meer. Uiteindelijk is dit artikel dus niet meer online gekomen. Als jullie interesse hebben wil ik dit weer gaan oppakken en er een artikel over schrijven. Omdat ik zoveel verschil merkte wil ik echt elke dag weer 1,5e liter water gaan drinken.

Juni 2014 Ik probeer er wel op te letten dat ik genoeg drink. Het rare is dat ik echt verschil merk aan mijn huid. Elke keer als ik thuis ben, zet ik vaak gewoon een flesje water naast me en verplicht ik mezelf om die leeg te drinken. Zo gaat het wat sneller, want als je steeds zelf wat moet pakken ben ik geneigd om veel te weinig te drinken.

December 2014 Ik betrapte mezelf erop dat ik heel vaak vergeet te drinken als ik het druk heb. Ik heb mezelf afgelopen week weer gedwongen om veel te drinken en ik merk dat dan ook gelijk aan mijn huid. Het is dus eigenlijk gewoon stom om zo weinig te drinken.


8. Mezelf aan planningen houden en planningen maken die haalbaar zijn.

Eind 2013 Vaak maak ik planningen, maar houd ik mezelf er niet aan. Dit komt vaak ook omdat mijn planningen veel te groot zijn en niet haalbaar zijn. Ik wil in het nieuwe jaar planningen gaan maken die haalbaar zijn en mezelf eraan houden. Hoe lekker is het om alles van je lijstje af te kunnen strepen?

Juni 2014 Eindelijk heb ik mezelf aangeleerd realistische planningen te maken. Het komt nu wel eens voor dat ik één of twee dingen van mijn lijstje niet af heb kunnen maken, maar dat is een heel verschil met vroeger. Toen maakte ik zulke grote lijstjes, dat ik het bij wijze van in twee dagen nog niet af kon maken. Het is veel fijner om te zien dat bijna alles van je lijstje is afgestreept.

December 2014 Dit heb ik ook een stuk beter onder de knie gekregen. Vaak krijg ik grotendeel van mijn lijstje wel af. Je moet gewoon een stuk realistischer kijken naar de dingen die je gedaan wil hebben. Als je daarachter ook een soort van tijdsplanning maakt zie je al gauw of een lijstje realistisch is of niet.


Dit waren de doelen die ik begin dit jaar mezelf gesteld hebt. Over het algemeen heb ik best veel van mijn doelen gehaald. Er zijn nog een aantal dingen die ik nog kan verbeteren. Of deze ook terugkomen in de doelen van 2015 kan je morgen zien.

Heb jij je een beetje aan je goede voornemens gehouden of ben je ze allang weer vergeten?




~Liefs Sandra
 

1 opmerking:

  1. Leuk om te lezen! Ik had vorig jaar alleen het goede voornemen dat ik zou afstuderen, maar dat is niet gelukt. Maar dat komt volgende maand wel goed :) Fijne jaarwisseling!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd neemt om een reactie achter te laten. Elke reactie lees ik met erg veel plezier!