vrijdag 30 mei 2014

Opruimtips



Ik ben zo iemand die als ze iets gebruikt heeft, alles laat liggen op de plek waar je het gebruikt hebt. Zo wordt het natuurlijk erg snel een enorme rotzooi. Daarom ruim ik ongeveer één keer in de twee dagen heel mijn kamer op. Benieuwd naar mijn tips? Lees dan even verder.


Dit is hoe mijn kamer er nu uit ziet. Het is echt weer nodig dat ik hem opruim. Ik ga beginnen en ik deel graag mijn tips om het opruimen iets minder erg te maken en te zorgen dat het zo snel mogelijk gebeurd is.


Tip 1: Leg altijd alles gelijk goed weg.

Dit is theoretisch gezien de beste tip. Als je altijd alles weer terug legt waar je het vandaan heb, dan hoe je nooit op te ruimen. Dit is de tip die ik van mijn moeder altijd mee kreeg, maar dat werkt bij mij echt niet. Als ik haast heb gooi ik altijd alles overal neer, maar als je het jezelf aanwent en het vol kan blijven houden is het de allerbeste tip.
 
 
Tip 2: Verdeel de op te ruimen ruimte in delen.
 
Als je je kamer in delen verdeelt en die deel voor deel opruimt heb je meer overzicht. Zelf vind ik het altijd lastig om te bedenken waar ik moet beginnen als het een grote rotzooi is. Als je het in delen aanpakt en dus stapje voor stapje alles opruimt is het binnen no-time gebeurd.
 

Tip 3: Zet een lekker muziekje op.
 
Zet tijdens het opruimen de radio aan of zet je favoriete liedjes op. Hierdoor gaat de tijd een stuk sneller en is het minder erg om op te ruimen.
 
 
Tip 4: Geef jezelf een tijdslimiet.
 
Kijk rond hoeveel er opgeruimd moet worden en geef jezelf een reëel tijdslimiet en houd je hier ook aan. Het lijkt van tevoren altijd dat je een eeuwigheid op moet ruimen en daardoor begin je nooit. Als je jezelf een reëel tijdslimiet geeft, let je beter op de tijd en ruim je automatisch sneller op. Zo is het vaak binnen een kwartiertje/twintig minuutjes gebeurd.
 

Tip 5: Leg de spullen in groepjes bij elkaar en ruim ze een voor een op.
 
Dit komt weer in de buurt van tip 2, maar is toch een tikkeltje anders. Op bijvoorbeeld mijn bureau lagen allerlei spullen die er niet hoorde. Als je die in groepjes verdeelt hoef je niet steeds van de ene kant naar de andere kant van je kamer te lopen om alles op de goede plek te leggen. Hierdoor bespaar je ook weer tijd. 


Tip 6: Houd het opruimen goed bij.

Zorg dat je een aantal vaste dagen hebt dat je je kamer opruimt. Als je alles namelijk weken opgestapelt, zie je op een gegeven moment door de bomen het bod niet meer. Dan ben je enorm lang bezig en zie je er de volgende keer nog meer tegenop. Als je het één keer in de zoveel dagen doet is alles nog te overzien en is je kamer voor je het weet weer tip top in orde.







En dit is het eindresultaat. Het ziet er een stuk beter uit, niet waar? Dit alles heb ik in 10 minuutjes gedaan. Als het niet zoveel tijd kost om op te ruimen is het ook gelijk een stuk minder erg.


Heb jij ook nog een goede opruimtip? Laat hem dan zeker achter in een reactie!


 

~Liefs Sandra
 
 

1 opmerking:

Leuk dat je de tijd neemt om een reactie achter te laten. Elke reactie lees ik met erg veel plezier!