zondag 1 maart 2015

How To: Plannen


Plannen was iets waar ik nooit zo goed in was. Ik was iemand die altijd alles op het laatste moment deed. Op het moment dat er enorm veel druk achter stond presteerde ik blijkbaar het beste. Ook voor mijn blog was ik nooit zo van het plannen. Nu ik 40 uur per week werk moet ik wel plannen. 's Avonds laat kan je namelijk geen foto's maken en ik wil wel elke dag een artikel online hebben die niet onder doet voor de rest van mijn artikelen. Goed plannen is dus cruciaal. Inmiddels ben ik een maand verder en heb zo mijn eigen manier ontwikkeld om mijn artikelen te plannen en wil dit graag met jullie delen. Benieuwd? Lees dan even verder.

 
Ik maak gebruik van drie verschillende lijstjes. Het is inderdaad misschien veel, maar voor mij werkt het erg goed.

Het eerste lijstje is een planning voor een gehele maand. Het is niet zo dat ik hem aan het begin van de maand invul voor de gehele maand. Wel probeer ik altijd die hele week in te vullen die komen gaat. Als ik meer inspiratie heb voor artikelen vul ik hem vaak zo ver mogelijk in. Zo heb ik een duidelijk overzicht van wat gedaan moet worden en waar ik van moet zorgen dat er foto's klaarstaan. Als ik een artikel geschreven heb streep ik de datum aan met een markeerstift. Ik streep expres niet de hele regel aan om het wat overzichtelijker en cleaner te houden.

Het tweede lijstje is wederom een lijstje in datzelfde notitieboekje. In dit lijstje maak ik altijd mijn dag planning. Dat houdt in welke artikelen ik ga schrijven en wat ik voor die artikelen allemaal moet doen. Zo kan ik bijvoorbeeld voor een artikel al wel de foto's gemaakt hebben en bewerkt, maar de tekst nog niet geschreven. In deze lijstjes kan ik dat altijd goed uitsplitsen.

Sinds kort werk ik ook nog met een derde lijstje. Via Mascha van Beautygloss kwam ik terecht bij een handige to-do app: Wunderlist. Dit is een programma dat je gemakkelijk kunt installeren op je laptop, maar ook op je telefoon. Dit synchroniseert steeds waardoor je overal je lijstjes bij hebt en aan kunt passen. Je kunt verschillende lijstjes maken en aan elke taak een uiterste datum hangen. Het programma zorgt dan zelf voor een 'daglijst' en een 'weeklijst' met to-do's. Je zal wel denken, wat heb je eraan als je al twee to-do lijstjes hebt? In Wunderlist plan ik elk artikel een dag van tevoren in. De 'daglijst' die daaruit komt is wat ik écht af moet hebben die dag.


Ik werk in feite vanuit Wunderlist. Met mijn Wunderlist app bij de hand maakt ik altijd het tweede lijstje met dingen die ik die dag wil gaan doen en wat ik denk te kunnen doen. In het weekend pak ik altijd mijn lijst met de planning voor de komende week. Vaak schrijf ik dan geen artikelen, maar maak ik alle foto's voor die komende week. 's Avonds kan ik namelijk artikelen schrijven en foto's bewerken en toevoegen, foto's kan ik dan niet maken. Dit werkt voor mij erg goed. Door de weeks schrijf ik dan de artikelen die bij die foto's horen. Als ik alle artikelen al geschreven heb waarvan ik foto's heb begin ik vaak met de tekst die hoort bij andere artikelen waarvan ik de foto's nog niet heb. Zo blijf ik steeds een aantal stappen voor op de planning(en).
 
Het is misschien een wat complex systeem, maar dit werkt voor mij erg goed. Ik merkte dat ik aan een simpel lijstje niet genoeg had. Vaak schreef ik daar veel te veel op, kreeg het maar zelden allemaal af en had ik geen overzicht meer. Sinds ik deze manier van plannen gebruik gaat het allemaal een stuk beter en heb ik aan het begin van de week zo goed als alle artikelen al af voor die hele week en dat zorgt toch wel voor een stuk minder stress.
 
Wat is voor jou de beste manier om te plannen?
 
 
 
 
~Liefs Sandra
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd neemt om een reactie achter te laten. Elke reactie lees ik met erg veel plezier!