zondag 28 juni 2015

HARDLOPEN: Update #2



In tegenstelling tot wat ik twee weken geleden schreef ging het deze week juist erg goed. Eindelijk begin ik weer een beetje in het ritme te komen en begin ik grote afstanden te lopen. Benieuwd naar mijn hardloopervaringen van de afgelopen twee weken? Lees dan even verder.

In mijn vorige update schreef ik dat ik een tijdje niet had kunnen hardlopen door lichamelijke problemen en dat ik het lastig vond om weer in het ritme te komen. Zeker in combinatie met het werken dat me nu toch wel een beetje op begint te breken. Aankomende week is mijn laatste fulltime week en daarna ga ik parttime werken en heb ik dus wat meer mogelijkheden om het hardlopen aan mijn dagelijksleven toe te voegen. De eerste week na deze update had ik nodig om weer langzaam in het ritme te komen. Ik wilde namelijk weer 3 tot 4 keer in de week gaan hardlopen. Het heeft even geduurd, maar ik zit er weer helemaal in.
 
Mijn schoonvader heeft onlangs een marathon gelopen en ik vroeg hem dan ook om advies. Ook hij zei, net als velen anderen, dat het belangrijk is dat je het langzaam opbouwt, maar dat je jezelf ook wel steeds iets verder moet pushen. Daarnaast gaf hij een goede tip waar ik gelijk gebruik van ben gaan maken. Hij hield in een schriftje bij wanneer hij hardgelopen had, hoever, hoe het ging en zijn gewicht. Dat was echt interessant om te zien, zeker toen ik erachter kwam dat het schriftje terug ging tot 2009.
Zelf heb ik mijn eigen variant gemaakt op dat schriftje. Ik heb er een nieuw notitieboekje bij gepakt en heb op de eerste pagina een schema gemaakt waarin ik de datum, afstand, gewicht en eventuele noties in kan vullen. Daarnaast houd ik in dat schriftje ook een soort eetdagboek bij waarbij ik nogmaals de afstand vermeld wanneer ik heb hardgelopen. Ook de tijd waarin ik het gelopen heb noteer ik erbij zodat ik dat kan vergelijken met andere keren dat ik ga hardlopen.
 
Dan nu de update van het echte hardlopen. Hoewel ik in het begin zei dat ik steeds dezelfde route wilde lopen om de vooruitgang echt duidelijk te kunnen zien, ben ik daar uiteindelijk toch vanaf geweken. Ik heb inmiddels ook al een aantal keer gelopen bij mijn vriend. Daar kan je toch net een ander rondje lopen en dat is toch ook wel heel prettig. De route die ik daar loop is ongeveer 5 km lang. Het is een lange weg die ik op en neer loop. Doordat het bijna oneindig lijkt heb je het idee dat je niet veel verder komt waardoor je jezelf meer pust om verder te komen. Met als resultaat dat je het langer vol kunt houden. Mijn eigen wat kortere route loop ik ook nog steeds. Het aan een stuk lopen gaat ook steeds beter. Ik merk dat ik het steeds wat langer aan een stuk vol kan houden. Al kan ik nog steeds geen grote stukken aaneen lopen, maar dat komt vanzelf wel.
 
Afgelopen donderdag liep ik een andere route, ook langs een lange weg. Toen ik al een stuk was begon ik het wat lastig te krijgen. Het was nog best wel warm en ik had mezelf redelijk ver gepust. Toch wilde ik de vijf km halen die ik dacht te halen bij een bepaald punt. Halverwege heb ik even de tijd genomen om mijn rust te pakken. Daarna begon ik aan de terugweg die eigenlijk wel heel erg goed ging. Eenmaal thuis had ik best een tijdje nodig om helemaal af te koelen. Toen ik nog even keek hoever het precies was om in mijn 'logboek' in te vullen kwam ik erachter dat ik maar liefst 5,8 km had gelopen.

Voor sommige is het waarschijnlijk easypeasy, maar voor mij was het, zeker die 5,8 km, een hele prestatie en ik was dan ook best wel trots. Ik heb weer helemaal zin om hard te gaan trainen en hoop binnenkort een aantal km aan een stuk te lopen.
 
Heeft iemand nog wat tips om de afstand op te bouwen?
 
 

~Liefs Sandra
 
Follow

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Leuk dat je de tijd neemt om een reactie achter te laten. Elke reactie lees ik met erg veel plezier!