zaterdag 11 juli 2015

BOEKEN: De Ontsnapping, Viva España & Als ik blijf


Tijdens mijn stageperiode van vijf maanden had ik als ik thuis kwam niet echt meer zin om wat te lezen. Mijn e-reader verdween dan ook ergens in de kast. Inmiddels zit mijn stageperiode erop en heb ik alweer een aantal boeken verslonden. Benieuwd? Lees dan even verder.


De Ontsnapping - David Baldacci
Op een avond als er een zware storm over Kansas trekt valt in een van de zwaarst beveiligde militaire gevangenissen de stroom uit. De back-up generator begeeft het ook en alsof dat nog niet erg genoeg is gaan alle celdeuren tegelijkertijd open. De volgende dag blijkt er een belangrijke gevangene verdwenen en ligt er een lijk van een onbekende man in zijn cel. Robert Puller is degene die verdwenen is. Puller was veroordeeld tot levenslang wegens hoogverraad. Zijn ontsnapping zorgt ervoor dat mensen massaal naar hem op zoek gaan. Hij heeft gedaan wat vrijwel onmogelijk leek, ontsnappen uit Leavenworth. Ook special agent John Puller is net zo vastberaden om zijn broer te vinden. Tijdens zijn zoektocht komt hij erachter dat er misschien wel iets niet klopt aan de veroordeling van zijn broer. Hij probeert achter de waarheid te komen, maar er is één iemand die hem probeert tegen te houden.
Het eerste boek dat ik uitlas is een boek van David Baldacci. Deze schrijver vind ik echt geweldig schrijven, maar nadat ik vier boeken van hem gelezen had was ik er wel een beetje klaar mee. Na een lange tijd andere boeken gelezen te hebben ben ik toch weer aan een boek van hem begonnen. Het boek is, zoals we van hem gewend zijn, een redelijk dikke pil (600 bladzijdes). Het begin was erg makkelijk in te komen, maar na een paar honderd bladzijdes vond ik dat het een beetje stil viel en had ik er moeite mee om hem verder te lezen. Dichter naar het einde toe werd het wel steeds spannender en nam het verhaal een aantal verassende wendingen. Tijdens het laatste stuk kon ik het boek dan ook niet wegleggen. Al met al een leuk en spannend boek, maar misschien iets te langdradig.


Viva España - Linda van Rijn

Anne Verhulst is 34 en geniet met volle teugen van haar leventje in Spanje. Ze werkt al een aantal jaar op een makelaarskantoor en verhuurt daar prachtige Spaanse villa's. Sinds een jaar heeft ze ook haar grote liefde Daniël in haar leven. Hij is een echte gentleman en overlaadt haar met cadeautjes. Als ze ,zoals gewoonlijk, een Nederlands gezin rondleidt in een villa ligt er een vrouw vastgebonden in de badkuip met veel bloed om haar heen. Anne herkent haar gelijk als de gehandicapte dochter van haar baas. Ze belt gelijk de politie, maar die maakt zich er blijkbaar niet zo druk om en gooit de zaak onaangeroerd op een andere stapel met zaken. Ondertussen gebeuren er nog een aantal merkwaardige dingen en Anne wordt er een beetje bang van. Ze besluit zelf op onderzoek uit te gaan en vindt uiteindelijk de dader in een onverwachte hoek.

Het tweede boek was, zeker na het boek van David Baldacci, erg kort. Dit boek had iets meer dan 100 bladzijdes, wat erg weinig is voor een boek. Het was wel leuk geschreven en het lees gemakkelijk weg. Dit is zo'n boekje dat je lekker aan het zwembad op vakantie leest. Het boek is spannend geschreven en daardoor leg je het niet zo gemakkelijk weg, maar het eind is er naar mijn mening een beetje gehaast achter gezet. Het leek wel alsof het een beetje afgeraffeld was om het zo snel mogelijk klaar te hebben. Hierdoor was er geen opbouw naar de onthulling maar was er *boem* opeens het einde. Dat vond ik wel erg jammer, maar voor de rest was het wel een leuk boek. Ben je op zoek naar een niet al te lang boek dat gemakkelijk wegleest en waar je niet te lang over doet. Dan is dit misschien wel het boek waar je naar opzoek bent.


Als ik blijf - Gayle Forman

Het leven van de 16-jarige Mia draait net als het gehele gezin inclusief vriend om muziek. Haar vriendje Adam speelt in een populaire band. Mia is niet zo'n fan van het soort muziek dat hij maakt en speelt zelf liever op haar Cello. Ze is zo goed dat ze is toegelaten op het Julliard conservatorium in New York. Als iedereen plotseling ijsvrij krijgt door de sneeuwval besluiten ze met z'n allen een dagje weg te gaan naar een paar kennissen. Onderweg gebeurt er een vreselijk ongeluk. Een vrachtwagen rijdt met volle vaart op de auto in. Mia denkt bij te komen en het lijkt voor heel even of alles goed is. Dan beseft ze dat ze zichtzelf ziet liggen, ze ligt in coma. In de uren die volgen maakt ze alles mee van bovenaf en wordt ze voor een lastige keuze gesteld.

Dit boek was wederom een kort boek (rond de 200 bladzijdes). Toch had ik dat gevoel helemaal niet. Het boek vertelt maar over een periode van 24 uur en ik was een beetje bang dat het heel gedetailleerd en langdradig zou worden, maar dat was niet het geval. Het boek is erg mooi geschreven en het bijzondere is dat je zelf alles ook van bovenaf lijkt mee te maken. Uit het oogpunt van Mia maak je mee wat er gebeurt met de mensen om haar heen nu ze in coma ligt. Ook denkt ze terug aan eerdere periodes in haar leven en aan mooie herinneringen. Zo kom je gedurende die 24 uur steeds meer over Mia te weten. Ondanks dat het boek niet al te dik is, is het echt een prachtig boek dat heel mooi is geschreven. Echt een aanrader!

Ik heb mijn e-reader de afgelopen paar weken weer helemaal ontdekt. Het is heerlijk om weer tijd te kunnen nemen om buiten een boekje te lezen. Van deze drie boeken is mijn favoriet toch echt wel het laatste boek. Het is op een bijzondere manier geschreven die je niet zo vaak ziet. Zeker een aanrader als je nog op zoek bent naar een mooi boek.

Welke boeken kan jij me aanraden en moet ik ook echt gelezen hebben?



~Liefs Sandra
Follow

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd neemt om een reactie achter te laten. Elke reactie lees ik met erg veel plezier!